Ensidig svensk satsning på batteridrift hotar både fordonsindustri och klimatmål

Redan till 2025 måste utsläppen av koldioxid från nya bilar, lastbilar och bussar i EU ha minskat med 15 procent. Enda möjligheten är en omfattande elektrifiering men en ensidig svensk satsning på batteridrift riskerar både jobb och klimat när omvärlden istället satsar på vätgas och bränsleceller.

 

Den akuta klimatkrisen och dieselgate har lett till införandet av tuffa utsläppskrav för koldioxid och lokala dieselförbud. Fordonsindustrin står nu inför en lika oundviklig som disruptiv omställning när allt mer av drivlinan måste elektrifieras. Svenska politiker och fordonstillverkare har ensidigt valt att lyfta fram och satsa på batteriteknologin samtidigt som myndigheter och tillverkare i länder som Kina, Japan och Sydkorea insett dess stora begränsningar och istället valt att satsa på en elektrifiering med hjälp av bränsleceller och vätgas. Risken är nu uppenbar att Sverige och svenska tillverkare låser fast sig vid en teknologi vars avgörande brister gör den omöjlig för massbilism och mer omfattande tunga transporter. I förlängningen på en sådan utveckling hotas både svenska fordonsjobb och Sveriges ambitiösa klimatmål.

När: 2019-07-01 15:30-16:15

Var: Västsvenska Arenan, Havet

Arrangör: Powercell

Medverkande

Per Wassén

VD, PowerCell Sweden AB

Thomas Kåberger

affilierad professor förnybar energi, Chalmers, styrelseledamot Vattenfall

Johan Söderström

vd, ABB Sverige

Sten Berghede

ledamot av trafikutskottet, (M), Riksdagen

Stefan Gustavsson

Näringspolitisk chef, Västsvenska Handelskammaren